7 روش آسان برای تقویت حافظه 1397/02/30

گروه علم وفناوری خبرگزاری آنا- هانا حیدری؛ برای همه اتفاق افتاده است که وقتی وارد اتاقی می‌شویم و فراموش می‌کنیم برای چه کاری آمده‌ایم؛ نمی‌توانیم مطلبی که به تازگی خوانده‌ایم را به یاد بیاوریم. فرد جدیدی را ملاقات می‌کنید و بلافاصله نامش را از یاد می‌برید.
سبک زندگی امروی نقش زیادی در کاهش توانای‌های شناختی ما دارد. رژیم‌های غذایی ضعیف، قرارگیری در معرض سموم، استرس و کمبود خواب تنها چند نمونه از سبک زندگی نه چندان سالم انسان امروزی است. جالب است بدانید تغییر برخی از عادات و یک سبک زندگی سالم می‌تواند تاثیر به‌سزایی بر سلامت مغز انسان بگذارد.

یادگیری نواختن نوعی ساز، تنیس بازی کردن یا فراگیری زبانی دیگر می‌تواند فعالیت مغزی شما را بالا ببرد. چنین فعالیت‌هایی سیستم عصبی شما را تحریک می‌کند، خطران ناشی از زوال عقل را کاهش می‌دهد و با اثرات استرس مقابله می‌کند. همچنین تقویت حافظه از بروز مشکلاتی مانند حواس‌پرتی جلوگیری می‌کند.
اگر می‌خواهید حافظه‌ قوی داشته باشید: زیاد بخوابید، مهارت‌های جدید و سخت یاد بگیرید و از نظر اجتماعی فعال بمانید. در ادامه به بررسی راه‌های ساده برای تقویت حافظه می‌پردازیم.

خوب بخوابید

خواب مناسب می‌تواند حافظه رویدادی، حافظه مرتبط با زمان و مکان، را تقویت کند. همچنین نتایج مطلعات علمی نشان می‌‌دهد که حرکت تند چشم در خواب نقشی حیاتی در تثبیت خاطرات مرتبط با یادگیری مهارت‌های حرکتی، مانند نواختن ساز یا دوچرخه‌سواری، ایفا می‌کند.
خواب همراه با حرکات سریع چشم یکی از مراحل خواب در پستانداران است که در آن بدن در حالت خواب عمیق به‌ سر می‌برد اما واکنش مغز در حالت بیداری است.

خواب شبانه خوب بعد از یاد گرفتن یک مهارت جدید می‌تواند به شما در تثبیت فرآیندهای جدید کمک کند به خصوص مهارت‌هایی که بعدها نیاز به اجرا کردن آنها داریم.

آرامش خود را حفظ کنید

استرس به روش‌های مختلف روی حافظه تاثیر می‌گذارد؛ بسته به زمان رخ دادن اتفاق استرس‌زا میزان استرس وارده به فرد نیز متفاوت است. رهاسازی سریع آدرنالین بخشی از واکنش جنگ یا گریز است که می‌تواند توجه ما را جلب کند اما روند آزادسازی آهسته کورتیزول (هورمونی که غده فوق کلیوی ترشح می‌شود) مانع از اجرای فرآیند شکل گرفتن حافظه شود.
پاسخ جنگ و گریز یک واکنش فیزیولوژیک است که جانوران در پاسخ به ادراکاتشان نسبت به موقعیت‌های خطرناک، حمله، یا در اقدام برای نجات خود نشان می‌دهند.

وقتی یک رویداد استرس‌زا خیلی قبل‌تر از شکل‌گیری خاطرات اتفاق می‌افتد، می‌تواند در روند یادآوری اختلال ایجاد کند. در حالی که رخ دادن رویداد استرس‌زا دقیقا قبل یا بعد از یادگیری اطلاعات جدید می‌تواند باعث بهبود فرآیند یادگیری شود.
همچنین استرس گرفتن قبل از تلاش برای بازیابی خاطرات، توانایی ما در انجام این کار را مختل می‌کند. یوگا، مدیتیشن یا روش‌های آرام‌سازی دیگر می‌تواند به افراد در کنترل استرس کمک کند.

به طور مداوم آموزش ببینید

اغلب به افراد سالمند گفته می‌شود که برای حفظ عملکرد شناختی از آن استفاده کنند وگرنه این توانایی‌های را از دست خواهند داد. اما وقتی بحث حافظه می‌شود دانشمندان می‌گویند که تنها برخی از فعالیت‌های ذهنی می‌تواند به حفظ آن کمک کند.
سال 2013، محققان آمریکایی مطالعه‌ای انجام دادند و به نتایج جالبی دست یافتند. شرکت‌کنندگانی که بین 60 تا 90 سال سن داشته‌اند و سه ماه به مدت 15 ساعت در هفته مهارت‌های پیچیده مانند عکاسی دیجیتال یاد می‌گرفتند، عملکرد بسیار بهتری در تست‌های حافظه رویدادی از خود نشان داده‌اند.

افرادی که مهارت‌های ساده‌تری مانند حل جدول را انجام می‌دادند، چنین پیشرفتی را نشان ندادند.

باور کنید تا به یاد بیاورید

به نظر می‌رسد که افکار مثبت باعث بهبود عملکرد حافظه می‌شوند. محققان دانشگاه هاروارد متوجه شده‌اند که می‌توانند با استفاده از افکار مثبت عملکرد حافظه افراد بالای 60 سال افزایش دهند. این دانشمندان از لغاتی مثبت مانند عاقل، دانا و بافراست برای وصف افراد سالمند استفاده کردند که باعث بهبود عملکرد حافظه آنها شد.
دانشمندان هاروارد دریافتند که استفاده از لغاتی مانند آلزایمر، فراموشی و سردرگم اثری عکس دارد و باعث کاهش عملکرد حافظه آنها می‌شود. اسکن‌های مغزی نشان می‌دهد بسته به این که فرد باور داشته باشد حافظه خوبی دارد یا خبر، سطح فعالیت در مناطق مغز متفاوت است.

به مغزتان استراحت بدهید

اگر مغز به اندازه کافی زمان استراحت برای تحکیم و تقویت خود نداشته باشد، خاطرات تحلیل می‌روند. بیش از یک قرن پیش، دانشمندان آلمانی ثابت کردند اگر فرد به اندازه کافی به ذهنش استراحت بدهد، در تست‌های حافظه دو برابر بهتر عمل می‌کند.
اخیرا نیز متخصصان اعصاب ثابت کرده‌اند که اگر بیماران مبتلا به فراموشی و افراد سالم به اندازه کافی به مغزشان استراحت بدهند، راحت‌تر می‌توانند لیستی از کلمات را به یاد بیاورند

اجتماعی باشید

داشتن یک زندگی اجتماعی فعال از دست دادن حافظه ناشی از افزایش سن را به تاخیر می‌اندازد. دانشمندان آمریکایی از افراد 50 تا 60 ساله خواستند که از سال 1998 تا 2004 هر سال آزمایش حافظه انجام بدهند. آنها متوجه شدند توانایی‌ به یادآوری خاطرات در افرادی که روابط اجتماعی بالایی دارند، بهتر از باقی افراد است؛ این افراد حافظه بهتری نیز دارند. همچنین داشتن دوست‌های خوب، داوطب شدن برای کارهای خیریه و دیگر رویدادهای اجتماعی می‌تواند از حافظه فرد مراقبت کند.

غذای حافظه چیست؟

متخصصان تغذیه ادعا می‌کنند که خوردن بعضی از غذاها برای حافظه مفید است؛ برخی از این ادعاها درست است. آنچه ما می‌خوریم بر عملکرد شناختی ما تاثیر می‌گذارد. در سال 2016، تحقیقاتی انجام شد که به بررسی تاثیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای روی افراد پرداخت.
نتایج این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای باعث کاهش روند بیماری‌های شناختی و آلزایمر می‌شود و همچنین حافظه طولانی مدت را نیز تقویت می‌کند. بنابراین برای تقویت حافظه توصیه می‌شود که غذاهای گیاهی بیشتری بخورید، گوشت قرمز و لبنیات را کنار بگذارید و از روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی استفاده کنید.

 
طبقه بندی خبری:
پژوهشی