قائم‌مقام روزنامه فرهیختگان: دانشجویان زمینه ثبت حماسه ۹ دی در تاریخ را فراهم کنند 1397/10/12

به گزارش روابط عمومی واحد تبریز، علی خضریان روز گذشته در برنامه گرامیداشت حماسه ۹ دی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: بازخوانی وقایع سال ۸۸ ضرورتی مهم و انکارناپذیر است تا با حفظ روزهای مهم و تاریخ‌ساز انقلاب، زمینه ماندگاری آن را برای نسل جوان دانشجویی که آن روزها را درک نکرده، بیش از پیش فراهم کنیم.

وی افزود: اتفاقات فتنه ۸۸ بخشی از ماجراهای اراذل بود که هدایتش از بیرون از مرزها انجام می‌گرفت و از مقامات رسمی برخی کشورهای معاند با انقلاب اسلامی تا بنگاه‌های مهم رسانه‌ای همچون بی‌بی‌سی و صدای آمریکا برایش طرح و نقشه می‌ریختند.

قائم‌مقام روزنامه فرهیختگان با بیان اینکه بازخوانی وقایع سال ۸۸ از دو منظر تاریخ و آینده قابل بررسی است، اظهار کرد: از منظر تاریخ باید منشأ و چگونگی وقایع اتفاق افتاده بررسی شود و اینکه اگر این اتفاقات نمی‌افتاد تاریخ چگونه رقم می‌خورد را باید در نظر گرفت.

خضریان تصریح کرد: اغتشاشات پس از انتخابات با طرح تقلب در انتخابات آغاز شد. عاملان ابتدا مطالبه ابطال انتخابات را دنبال می‌کردند، اما در ادامه در رویارویی مستقیم با نظام قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه وقایع انتخابات سال ۸۸ به حماسه ۹ دی ختم می‌شود، افزود: بعد از گذشت ۹ سال از این واقعه هنوز بخشی از آن گفتنی است و نیاز به آسیب‌شناسی دارد و اگر آسیب‌شناسی درستی انجام نگیرد احتمال وقوع مجدد فتنه در کشور وجود دارد.

این تحلیلگر سیاسی با تأکید بر ضرورت شناخت فتنه‌ها و وظیفه دانشگاهیان در قبال آنها، تصریح کرد: دانشجویان و دانشگاهیان خصوصاً در رشته علوم سیاسی باید با پژوهش در این امر زمینه را برای ثبت بهتر این برهه مهم از تاریخ کشور فراهم کنند تا با مستند کردن آن، شرایط را برای تکرار نشدن چنین تجربه پرهزینه‌ای در سال‌های آینده در کشور فراهم آورند.

خضریان تأکید کرد: بعضی‌ها حصر را متصل به انتخابات می‌دانند، اینها باید بدانند که حصر فتنه‌گران به خاطر هتک حرمت به عکس امام و بی‌حرمتی در عاشورا به امام حسین (ع) است.

وی افزود: فتنه‌گران بدانند فرزندان انقلاب در دانشگاه‌ها اجازه نخواهند داد که جریان فتنه در دانشگاه بر دانشجویان حاکم شود.

خضریان اظهار کرد: ‌در حوزه فضای اجتماعی هنوز ما دچار مشکلات و آسیب‌ها هستیم. اگر نتوانیم شکاف‌های اجتماعی ایجاد شده را ترمیم کنیم این شکاف‌ها مثل گسل خاموش امکان روشن شدن دارد؛ بنابراین در دانشگاه‌ها باید راه‌حلی برای رفع آسیب‌ها و معضلات جامعه ارائه شود.